Συμβουλές επιλογής στρώματος

Ο ύπνος είναι πολύτιμος για την υγεία μας. Οι συμβουλές για καλύτερο ύπνο δεν θα ήταν πλήρεις εάν δεν εξετάζαμε την ποιότητα του στρώματος. Το σωστό στρώμα αποτελεί μια σημαντική επένδυση, αφού παίζει πρωταρχικό ρόλο και επηρεάζει άμεσα τη ψυχική, πνευματική και φυσικά τη σωματική μας υγεία.

Είναι σημαντικό να εστιάζουμε με ιδιαίτερη προσοχή στην επιλογή του στρώματος, αφού ο καθένας μας περνάει καθημερινά περισσότερες από 6-8 ώρες ξαπλωμένος σε αυτό (περίπου το 1/3 της ζωής μας). Η επιλογή του κατάλληλου στρώματος αν και εξαιρετικά δύσκολη εγγυάται έναν άνετο και απολαυστικό ύπνο καθώς θα υποστηρίξει σωστά τη σπονδυλική σας στήλη.

Το ανθρώπινο σώμα, ως προς το σχήμα του είναι γεμάτο καμπύλες και ανώμαλες επιφάνειες. Σε καμία περίπτωση, πάντως, δεν είναι ίσιο, ευθύ ή επίπεδο. Αυτό ισχύει ανεξαρτήτως βάρους, κατανομής βάρους και σωματότυπου.

 

 

 

Για να ξεκουράζεται το ανθρώπινο σώμα πρέπει να εκμηδενίζονται οι μυικές συσπάσεις χωρίς να αλλοιώνεται το φυσικό σχήμα του σώματος. Αυτό επιτυγχάνεται όταν ολόκληρο το σώμα μας υποστηρίζεται από το στρώμα και γεμίζει με υλικό κάθε σημείο του.Όταν προσαρμόζεται, δηλαδή, το στρώμα πάνω στο σχήμα του σώματος και όχι το αντίθετο.

Σύμφωνα με τα παραπάνω όμως ποιο είναι το κατάλληλο στρώμα;

Το σκληρό, το μαλακό ή το ελαστικό;

Το ορθοπεδικό ή το ανατομικό στρώμα;

Ας εξετάσουμε κάθε ένα ξεχωριστά:

Διαφορές Ορθοπεδικού και Ανατομικού Στρώματος

Σημαντικός είναι ο διαχωρισμός των στρωμάτων σε ορθοπεδικά και ανατομικά. Πολλοί πελάτες ζητάνε ένα ορθοπεδικό και ανατομικό στρώμα, θεωρώντας το καλύτερο επειδή συμπεριλαμβάνει και τις δυο ορολογίες μαζί.

Τα ορθοπεδικά είναι τα σκληρά στρώματα και αποτελούνται κυρίως από συνδεδεμένα μεταξύ τους ελατήρια ή ενισχυμένα αφρώδη τα οποία υποστηρίζουν τη σπονδυλική στήλη. Συνιστούνται σε ανθρώπους που έχουν προβλήματα μέσης και σε παιδιά ή έφηβους οι οποίοι είναι ακόμα στην ανάπτυξη καθώς βοηθούν τα κόκαλα να αναπτυχθούν σωστά.

Τα ανατομικά είναι τα μαλακά στρώματα τα οποία δεν βουλιάζουν αλλά παίρνουν τη μορφή του σώματός μας. Συνιστούνται για ανθρώπους που κοιμούνται λίγες ώρες τη μέρα και θέλουν μέσα σ’ αυτόν το χρόνο να ξεκουράζονται πραγματικά. Επίσης συνιστούνται για άτομα με καρδιακά προβλήματα επειδή κατά τη διάρκεια του ύπνου σε τέτοια στρώματα δεν δημιουργούνται πιέσεις και έτσι η καρδιά λειτουργεί πιο άνετα και πιο ξεκούραστα.

Μπορεί ένα στρώμα να είναι ταυτόχρονα ορθοπεδικό και ανατομικό; Φυσικά και μπορεί γιατί μπορούμε να έχουμε μια σκληρή βάση στο στρώμα μας και ταυτόχρονα να έχουμε μαλακά υλικά για τα γεμίσματά του. Στον παρακάτω κατάλογο θα δείτε ένα δείκτη ορθοπεδικότητας και ανατομικότητας για κάθε στρώμα μας έτσι ώστε η επιλογή σας να είναι πιο εύκολη.

α)Το σκληρό στρώμα, όντας άκαμπτο, δεν μπορεί να «ακολουθήσει» τις καμπύλες του σώματος και να προσαρμοσθεί σ’ αυτές. Έτσι, στα σημεία που έχουν έντονες καμπύλες, ή είναι πολύ ελαφριά (αυχένας, οσφυική χώρα, πόδια, χέρια) μένουν ανυποστήρικτα κενά με αποτέλεσμα την λανθασμένη τους στήριξη.Η εκμηδένιση κάθε μυικής σύσπασης είναι αναγκαία προϋπόθεση για τη σωστή και πλήρη ανάπαυση του σώματος κάτι που με τα σκληρά στρώματα δεν επιτυγχάνεται. Αντιθέτως, το σκληρό στρώμα «επιχειρεί» να ισιώσει το σώμα, να αλλοιώσει, δηλαδή, το φυσικό του σχήμα, με αποτέλεσμα να το ταλαιπωρεί και μακροπρόθεσμα να του προξενεί βλάβες.
Ωστόσο, για πολλές δεκαετίες επικρατούσε η αντίληψη ότι το σκληρό στρώμα είναι ιδανικό για τη σωστή υποστήριξη του σώματος, διότι «κρατάει» τη σπονδυλική στήλη στην ευθεία στάση! (Η αντίληψη αυτή δεν έχει εκλείψει εντελώς στις μέρες μας). Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τα υλικά που χρησιμοποιούνταν στην κατασκευή των στρωμάτων ήταν μαλακά αλλά χωρίς επαναφορά(μαλλί, βαμβάκι κτλ.) με αποτέλεσμα να βουλιάζουν σιγά-σιγά και μαζί μ’ αυτά να βουλιάζει κι ο χρήστης του στρώματος. Οι επιπτώσεις στην οσφυική χώρα και γενικότερα στην σπονδυλική στήλη ήταν αναπόφευκτες. Ο γιατρός, τον οποίον επισκεπτόταν ο ασθενής, γνωρίζοντας ότι δεν υπήρχαν στην αγορά υλικά με ελαστικότητα και επαναφορά, συνιστούσε, για να αντιμετωπιστεί άμεσα το πρόβλημα, ύπνο σε σκληρό στρώμα, ώστε τουλάχιστον να μην βυθίζεται το σώμα. Συνιστούσαν, δηλαδή, το λιγότερο κακό. Αυτή η συμβουλή διαστρεβλώθηκε με τον καιρό και πολλοί άνθρωποι έφθασαν στο σημείο να πιστεύουν ότι το καλύτερο στρώμα για τις παθήσεις τους είναι το ευθύ, σκληρό και άκαμπτο πάτωμα.Είναι ωστόσο, προφανές, και στον μη ειδικό, ότι η σπονδυλική στήλη και ολόκληρο το σώμα γενικότερα κάθε άλλο παρά ευθεία είναι. Επιπλέον, το σκληρό στρώμα επιβαρύνει και το κυκλοφορικό, καθώς εμποδίζει τη σωστή κυκλοφορία του αίματος, ιδιαίτερα στα βαριά σημεία του σώματος, με συνέπεια να προκαλούνται αγκυλώσεις και μουδιάσματα.

β)Το μαλακό στρώμα, μη διαθέτοντας επαναφορά, βουλιάζει και γίνεται σαν την αιώρα, όταν ξαπλώνει ένα σώμα πάνω του. Έτσι, στρεβλώνει το σώμα «ρουφώντας» το μέσα του με συνέπεια να συμβάλει στην πρόκληση βλαβών όπως σκολίωση και κύφωση.
Οι έννοιες «μαλακό» και «σκληρό» σε σχέση προς τα στρώματα, είναι υποκειμενικές. Εξαρτώνται δηλαδή από το βάρος και την σωματοδομή γενικότερα του σώματος που ξαπλώνει στο στρώμα. Για παράδειγμα το ίδιο στρώμα είναι μαλακό για ένα σώμα βάρους 80 κιλών και σκληρό για ένα σώμα βάρους 40 κιλών.

γ)Το ελαστικό στρώμα είναι το κατάλληλο στρώμα για την σωστή υποστήριξη του σώματος, διότι ελαστικό σημαίνει ότι προσαρμόζεται ακριβώς στο σχήμα του σώματος. Έτσι, το σώμα διατηρεί τη φυσική του στάση, τη στάση δηλαδή που έχει όταν στέκεται όρθιο.

Εξάλλου, σε αντίθεση προς τις έννοιες «σκληρότητα» και «μαλακότητα», η έννοια της ελαστικότητας έχει αντικειμενικό χαρακτήρα. Είναι επιστημονικά προσεγγίσιμη και εργαστηριακά μετρήσιμη.

Για όλους αυτούς τους λόγους μην ξεχνάτε:

Η επιλογή του στρώματος είναι καθαρά προσωπική υπόθεση, συνεπώς θα πρέπει να το δοκιμάσετε πριν το επιλέξετε (sleeping test) . Ελάτε στο χώρο μας, χαλαρώστε και δοκιμάστε τα στρώματα όλων των εταιρειών μας, για να κρίνετε και να αποφασίσετε ποιο ταιριάζει στο σώμα σας.

 

 

UP